Anno Domkirkeodden historiesenter har fått en ny arkitektonisk perle, som står fint sammen med Storhamarloven og Hamardomen. Foto: Ali Suliman/Anno, bildet er KI-manipulert

Høytidelig åpning av Anno Domkirkeodden historiesenter





Torsdag 28. mai kl. 16.00 inviteres publikum til den høytidelige åpningen av det nye historiesenteret ved Anno Domkirkeodden.

To velkjente hamarsinger setter sitt preg på programmet: Den folkekjære skuespilleren Anders Baasmo leder publikum gjennom åpningsprogrammet, mens en av verdens beste trompetister, Ole Edvard Antonsen, setter den musikalske stemningen for markeringen.

Fire dager med opplevelser for alle

Etter den offisielle seremonien åpnes dørene til det nye bygget for publikum. Her venter en innholdsrik åpningshelg med aktiviteter over fire dager. Besøkende kan oppleve nye utstillinger, spennende foredrag og aktiviteter for både store og små. I Mogens kafé & restaurant – siste tilskudd på Hamars gastronimiske kart, med byens aller beste beliggenhet – settes det smak på historien med middag og underholdning tre kvelder på rad.

Tre nye utstillinger venter i det nye helårsåpne historiesenteret:

– Foreviget – for evig? Fotoutstilling i anledning fotografiets 200-årsjubileum

– Baldisholteppet kommer til live. Banebrytende bruk av kunstig intelligens i museumsfilm.

– Hva er et arkiv? Arkivutstilling i Skattekammeret til Nasjonalarkivet.

I det som er Norges aller første regionale historiesenter møtes fortid og framtid. Ny teknologi tas i bruk for å formidle historiene på nye måter, samtidig som museum og Nasjonalarkivet samles som en felles inngangsport til historien i Innlandet. Resultatet er et moderne historiesenter der kulturarv, kunnskap og opplevelser smelter sammen.

Arkiv + museum = sant!

Senteret er et kjært og etterlengtet barn. Anno museum har i mange år jobbet for formidlingslokaler på Domkirkeodden. Samtidig har Nasjonalarkivet, tidligere Statsarkivet, på Hamar også lett etter mer egnede lokaler.

At de to fant hverandre, er helt i tråd med Kulturdepartementets stortingsmelding “Musea i samfunnet, Tillit, ting, tid” fra 2021. Der slås det fast at aktører som museum og arkiv har mye å vinne på å slå seg sammen så lenge de kan dra nytte av hverandres virksomhet.

ET GODT STED Å VÆRE: – Her er alle velkommen, sier avdelingsdirektør Per Øyvind Riise. Foto: Ali Suliman/Anno

– Det kan definitivt arkiv og museum! Vi hører jo intuitivt sammen. Begge forvalter dokumentasjon av fortida, og formidler og deler historie og kunnskap, sier Per Øyvind Riise, avdelingsdirektør for det nye senteret.

– Tenk så mye kulturhistorie, dokumentasjon og kunnskap vi kan by på, sammen, i dette fantastiske bygget! Jeg håper dette senteret blir en unik og levende møteplass, ikke bare for Innlandets befolkning. Det er en gave til alle i hele landet. Kunnskap og kultur er jo rikdom for alle, sier en begeistret nasjonalarkivar Inga Bolstad.

Variert åpningshelg

Åpningshelgen byr på et variert program spekket med opplevelser for hele familien, med alt fra historiske foredrag til VR-opplevelse fra middelalderen.

– Dette markerer starten på et nytt kapittel for historieformidlingen i regionen, og ikke minst blir Anno Domkirkeodden et helårstilbud for både innbyggere og tilreisende, avslutter Riise.

Mer informasjon og fullstendig program finnes på
Anno Domkirkeodden – Åpningshelg historiesenter

Våre siste saker her:

Bil
Audi presenterer sin raskeste og kraftigste bil noensinne
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...
Bil
Denne elbilen kjørte lenger enn produsenten lovet
I verdens største elbiltest er testvinneren bilen som kjører lengst sammenlignet...
Mat
Nå kommer nypotetene – og potetbøndene jubler
Ventetiden er over. Nå er årets første nypoteter på vei ut til butikker over...
Pose med sild, fiskestang og vinkelsliper: Dette glemte nordmenn i Uber
De fleste som glemmer noe i en Uber-bil savner det samme som resten av oss:...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *